Table of Contents Table of Contents
Previous Page  1 / 8 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 1 / 8 Next Page
Page Background

Χ

ωρίς αµφιβολία ο κόσµος αλλάζει.

Μια µατιά γύρω µας είναι αρκε-

τή για να πιστοποιήσει πως σχε-

δόν τίποτε από όσα θεωρούσαµε

δεδοµένα πριν από λίγα χρόνια δεν έχει

κρατηθεί αναλλοίωτο. Ενώ µόλις είκοσι

χρόνια πριν διαβάζαµε πως το τέλος της

κοινωνικής εξέλιξης έχει τελειώσει µε τον

δυτικό άνθρωπο, τίποτα δεν θα µπορούσε

να απέχει περισσότερο από τις απόψεις

εκείνης της εποχής. Ο κόσµος αλλάζει,

και αλλάζει µε τρόπο που για τη βιολογι-

κή εξέλιξη θα άνηκε στη θεωρία της «δια-

ταραγµένης ισορροπίας»: µεγάλες χρονι-

κές περίοδοι ισορροπίας και στασιµότη-

τας ακολουθούνται από στιγµές µικρής

χρονικής διάρκειας κατά τις οποίες τε-

λείται το µεγαλύτερο µέρος της εξέλι-

ξης. Ανάλογα µε το ποιόν, θα ρωτή-

σει κανείς, υπάρχει και ένα διαφο-

ρετικό αίτιο για τη ραγδαία αλλα-

γή που βιώνουµε. Ουσιαστική ση-

µασία δεν έχει – σ’ αυτήν τη φά-

ΓΡΑΦΕΙ Ο

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ∆ΡΟΛΙΑΣ

Ο γεννηµένος στο Μπανγκλαντές βρετανός συγγραφέας περιγράφει µέσα από

τις περιπέτειες του ήρωά του όλη τη σύγχρονη κοινωνία µε τη χαοτική ευελιξία της

ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ

7-8 ΙΟΥΛΙΟΥ 2018

Βιβλιοδροµιο

Ζία Χάιντερ Ράχµαν

΄

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙ∆Α

ση τουλάχιστον – το αίτιο. Αλλά έχει τε-

ράστια σηµασία το αποτέλεσµα.

Αντίστοιχα, στη λογοτεχνία διαβάζου-

µε τα τελευταία χρόνια, το ένα πίσω από

το άλλο, άρθρα που προσπαθούν να µας

πείσουν ότι «η λογοτεχνία τέλειωσε», πως

«έχουµε πει όσα είχαµε να πούµε», πως

έχουµε καλύψει τον ∆υτικό Κανόνα απ’

όλες τις πλευρές, τόσο που τον καταντή-

σαµε κουρέλι και έρµαιο του λογοτεχνι-

κού αντίστοιχου των τηλεοπτικών σειρών

και των χολιγουντιανών ταινιών, ενώ ο

µεταµοντερνισµός φαντάζει – στα µάτια

πολλών – ως ο βαθύτερος λόγος για τον

οποίο φτάσαµε σ’ αυτό το λογοτεχνικό

τέλος (µόλις δύο εβδοµάδες πριν, στην

«Guardian» (23/6) παρουσιάστηκε άρθρο

για το πώς η αυτοβιογραφική λογοτεχνία

έχει “σκοτώσει” το µυθιστόρηµα). Παλιά

ακουγόταν – µεταξύ σοβαρού και αστεί-

ου – η φράση πως ο µεταµοντέρνος εί-

ναι ο συγγραφέας που γνωρίζει φυσική.

Σήµερα ο µεταµοντέρνος φτάνει να εί-

ναι ο συγγραφέας που ναι µεν γνωρίζει

τη φυσική, αλλά δεν γνωρίζει τη λογοτε-

χνία. Πώς όµως ύστερα απ’ όλα αυτά εί-

ναι δυνατόν να ζούµε σ’ έναν κόσµο µε

τόσες µεταβολές και µετακινήσεις, αλλά

να νιώθουµε τη λογοτεχνία τόσο στάσιµη;

∆εν είναι παράδοξο να έχουµε έρθει σε

ρήξη – ως συγγραφείς, κριτικοί και ανα-

γνώστες – µε το πνεύµα του καιρού µας;

Αναζήτηση

Θεωρώ ότι είναι ξεκάθαρο πως η ρήξη εί-

ναι εντελώς απούσα από το «Υπό το φως

των όσων γνωρίζουµε» του Ζία Χάιντερ

Ράχµαν, το οποίο αποτελεί µάλλον µο-

ναδικό κοµµάτι στην πιο πρόσφατη λο-

γοτεχνική παραγωγή που καταφέρνει να

µιλήσει για τον κόσµο του σήµερα, στο

πλαίσιο όµως µιας λογοτεχνικής παρά-

δοσης που αναγεννάται µέσα απ’ αυτό.

Ο κύριος ήρωας του Ράχµαν, ο Ζαφάρ,

γεννιέται στο Μπανγκλαντές, µετακο-

µίζει στην Αγγλία, σπουδάζει Μαθηµα-

τικά, ασχολείται µε την οικονοµική ανά-

λυση (ως γνωστόν, τα καλύτερα εφαρµο-

σµένα µαθηµατικά σήµερα γίνονται στις

Ο Ζία Χάιντερ

Ράχµαν γεννήθηκε

σε αγροτική περιοχή

του Μπανγκλαντές.

Μεγάλωσε στη Μεγάλη

Βρετανία, σε συνθήκες

µεγάλης φτώχειας, αλλά

έκανε λαµπρές σπουδές

(Οξφόρδη, Κέιµπριτζ, Μόναχο

και Γέιλ). Εργάστηκε στον

χρηµατοπιστωτικό τοµέα και

σήµερα είναι δικηγόρος µε

αντικείµενο τα ανθρώπινα

δικαιώµατα

Χ

δ

Καρυδότσουφλο σε

µια θάλασσα αλλαγής